Preventieve Pilates

Wat houdt pilates in:

Joseph Pilates geloofde dat correctieve oefening allereerst begint met een grondige analyse van het lichaam, gevolgd door een algehele training. Boven het zinloos herhalen van bewegingen, prefereerde hij enkele meer nauwkeurige bewegingen.

Pilates

Pilates maakt gebruik van zes elementen: concentratie, ademhaling, centreren, controle, precisie en vloeiende beweging. Dankzij deze mentale betrokkenheid ervaar je een nieuw soort bewustzijn. Deze lichaam/geest techniek is een efficiëntere manier van trainen. De sessies worden afgestemd op de behoeften van iedere deelnemer, en vinden gewoonlijk plaats met één trainer in kleine groepen (max 10 pers.) onder nauwlettend toezicht.

Voor wie is Pilates preventie?
Pilates is toegankelijk voor iedereen of ze nu jong of oud zijn, een sportief of zittend leven leiden. Pilates is

voor een ieder die zijn kracht en souplesse wil vergroten zonder daarbij overdreven spiermassa op te bouwen.
Pilates helpt bij preventie van spierblessures en de vorming van littekenweefsel. Het is geen verrassing dat de methode voor het eerst werd toegepast door dansers, zoals Martha Graham en George Balanchine. Toen de methode uiteindelijk werd ontdekt door fysiotherapeuten en de chiropractors, bleek Pilates een zeer doeltreffend hulpmiddel te zijn bij revalidatie van patiënten.

Voordelen van de Pilates
Dagelijkse activiteiten als zitten, staan, rennen, sporten of gewoon fysiek werk doen versterken sommige spiergroepen maar laten anderen onderontwikkeld.

De musculaire onevenwichtigheid die daaruit voortvloeit, is niet als zodanig op te merken, maar het kan een bron van vermoeidheid, ongemak, pijn en zelfs immobiliteit worden. Pilates voor Mentale en Fysieke Training bevordert harmonische en evenwichtige spierontwikkeling.
Personen die Pilates consequent toepassen, ontdekken dat ze rechter zitten en lopen, zich gracieuzer bewegen, beter slapen en krachtigere spieren ontwikkelen. Joseph Pilates besteedde meer dan vijftig jaar aan de verfijning van zijn oefenmethode dat zowel de geest als het spierstelsel gebruikt om te komen tot mentale en fysieke harmonie.

Groepsgrootte: 5-10 personen

Bij veel aanmeldingen zijn ook andere tijden mogelijk.